נדל"ן דיגיטלי מול נדל"ן פיזי: האם אפשר להשוות בין השניים?

נדלן דיגיטלי

שתפו את הפוסט

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

הרבה אנשים שיש להם קצת כסף בצד, רוצים את אותו דבר – שהכסף יעבוד בשבילם. סך הכל זה הגיוני, הרי כל החיים אנחנו עובדים בשביל להרוויח כסף, אז אם אפשר שהכסף שלנו סוף סוף ירוויח עבורנו, למה לא לעשות את זה?

בשלב הזה בדרך כלל עולה השאלה הבאה: איפה הכסף שלי יוכל לעבוד עבורי ולייצר לי הכנסה נוספת? ישראלים רבים פונים לנדל"ן. המחשבה היא שנדל"ן הוא דבר פיזי, מוחשי ואפשר מאוד להבין אותו. 

נדל"ן אפשר להשכיר, למנף, לשפץ ולמכור במחיר גבוה יותר. בדרך כלל השאיפה גם שמחירי הדיור יעלו, ואז ערך הנכס יעלה.

אבל מצד שני, לנדל"ן יש גם לא מעט חסרונות. בדרך כלל, כדי ליהנות מהכנסה נאה על השקעה בנדל"ן פיזי, צריך להשקיע הרבה כסף. בין אם מדובר בכסף נזיל או בלקיחת הלוואה, במקרים רבים עסקת נדל"ן היא העסקה הגדולה ביותר שרובנו עושים בחייהם. 

מדוע נדל"ן הוא עסק יקר כל-כך?

כדי לענות על השאלה הזאת, כדאי לחשוב רגע על המרכיבים של עסקת נדל"ן. המרכיב הראשון, ובדרך כלל הוא אחד היקרים, הוא השטח עצמו. 

ישראל היא מדינה לא גדולה, עם אחוזי צפיפות די גבוהים ביחס לעולם המערבי. יש גבול ברור לכמות שטח הבנייה שיש כאן. אך מה לגבי נדל"ן בחו"ל? נכון, במדינות רבות יש הרבה יותר שטח, ואכן במקרים רבים הוא זול יותר. יחד עם זאת, עלות השטח תמיד מייקרת את עסקת הנדל"ן. 

עניין נוסף שמייקר עסקאות נדל"ן פיזי הוא החומרים שמהם צריך לבנות את הנכס ועלויות אנשי המקצוע. כדי להקים נכס – בניין, בית או נכס מסחרי – צריך לרכוש המון חומרי בניין ולשנע אותם לאתר הבנייה. יש להעסיק פועלי בניין כדי שיקימו את הנכס ולשלם להם שכר הוגן על עבודתם. 

דבר נוסף שגורם למחירי הנדל"ן להיות גבוהים הוא הצורך באישורים רבים. בדרך כלל, הקמת נכס נדל"ני כרוכה בליווי ובייעוץ משפטי של עורך דין, בתכנית אדריכלית ובתכנית הנדסית. 

בשורה התחתונה, עסקאות נדל"ן הן בין העסקאות היקרות ביותר בחייו של אדם ממוצע. יש לכך סיבות רבות: החל ממחיר הקרקע, עבור בחומרי הבנייה ועד בעלי המקצוע הרבים, הבירוקרטיה והאישורים. 

מה זה נדל"ן דיגיטלי?

היום, כאשר כולם מדברים על נדל"ן דיגיטלי, מן הראוי להשוות אותו לנדל"ן פיזי. אך מה זה בעצם נדל"ן דיגיטלי? איך אפשר להתייחס לדיגיטל בתור נדל"ן או נכס?

אז לפני שנפרט את סוגי הנדל"ן הדיגיטלי הקיים, חשוב לציין משהו אחד כבר בשלב הזה: נדל"ן דיגיטלי הוא נדל"ן לכל דבר ועניין, והיחס אליו צריך להיות בהתאם!

ישנם סוגים רבים של נכסים דיגיטליים: אתרי אינטרנט, חנויות אמזון, דפים עסקיים בפייסבוק, פרופילים באינסטגרם ועוד סוגים שונים שם נכסים דיגיטליים. 

כאן במאמר הזה נתייחס לנכסים הדיגיטליים של Digital Assets: אתרי לידים לבעלי מקצוע. 

מה זה אתר לידים?

אתר לידים הוא אתר בתחום גנרי מסוים, שנועד להביא לידים (פניות של לקוחות פוטנציאליים). את הלידים האלה אפשר למכור לבעלי עסקים רלוונטיים, או להשכיר להם את האתר בשכירות חודשית. 

כדי להבין את זה יותר טוב, אפשר להשתמש בדוגמא: Digital Assets מקימה אתרי לידים לבעלי מקצוע בארצות הברית, כגון עסק לבניית בריכות במילווקי. לצורך העניין, האתר יהיה גנרי, בלי שם חברה אמיתי, אך יקודם במנועי החיפוש תחת מונחי החיפוש "בונה בריכות במילווקי".

בדרך זו, ניתן להביא את האתר לתוצאות גבוהות בגוגל וכל מי שנמצא במילווקי ומחפש בונה בריכות – יגיע לאתר שלנו, וישאיר שם פרטים.

הפרטים שהוא השאיר שווים כסף. כל עבודה של הקמת בריכה מוערכת בכמה עשרות אלפי דולרים, והלקוח הזה יכול להיות שווה לבונה בריכות המון כסף. כאשר האתר ממוקם במקומות הראשונים בגוגל, הוא יכול להביא עשרות לידים כאלה בכל חודש. 

את האתר הזה אנחנו משכירים לבונה בריכות באזור מילווקי תמורת דמי שכירות חודשיים. בונה הבריכות נהנה מזרם שוטף של לקוחות חדשים, בזמן שאנחנו והלקוחות שלנו נהנים מדמי השכירות החודשיים. 

איך אפשר להשוות בין אתר לידים לבין נדל"ן?

מאוד פשוט. דמיינו חנות פיזית שנמצאת ברחוב, או בקניון. היא נהנית מכך שיש תנועה של אנשים לידה, ומדי פעם נכנס אליה מישהו מהרחוב או מהקניון, וקונה נעליים. אם החנות ממוקמת ברחוב דיזנגוף בתל אביב, היא שווה הרבה יותר מאשר חנות זהה שממוקמת ברחוב קפלן בגבעת שמואל. 

הסיבה לכך היא התנועה שיש ברחוב. ככל שיש יותר אנשים ברחוב, כך יש סיכוי גבוה יותר שהחנות תמכור יותר נעליים. 

כך גם באינטרנט, אלא שהרחובות הם טיפה שונים. עבור האתרים שלנו, הרחובות הם מנוע החיפוש של גוגל, מכיוון ששם אנשים "מטיילים". היתרון בנכסים הדיגיטליים שלנו לעומת חנויות או משרדים פיזיים, הוא איכות האנשים שמסתובבים ב"רחוב".

נניח שברחוב דיזנגוף בתל אביב מסתובבים 10,000 אנשים בכל יום. חצי מהם נשים ורק 10 אחוז מהנשים האלה רוצות נעליים. זה אומר שמתוך 10,000 שמסתובבים ליד חנות הנעליים – רק 500 הן לקוחות פוטנציאליות. 

לעומת זאת, בתוצאות החיפוש בגוגל מונח החיפוש "בונה בריכות במילווקי", יכול להיות שיש הרבה פחות אנשים, אבל כל אחד שהגיע לשם הוא לקוח פוטנציאלי! התוצאה הראשונה שהם רואים במנוע החיפוש זוכה להכי הרבה כניסות. 

אז הבנו שהרחוב הוא תוצאות החיפוש בגוגל, והחנות הוא אתר אינטרנט. בשלב הזה, הרבה אנשים חושבים שיש הבדל גדול בין נדל"ן פיזי לנדל"ן דיגיטלי, בגלל שאתר אינטרנט הוא "באוויר", לא משהו מוחשי ולא באמת "שלי".

כאן זו הטעות הגדולה. אתר אינטרנט מורכב משני דברים עיקריים: דומיין ואחסון. דומיין זה הכתובת של האתר. הדומיין של אתר הבית של Digital Assets הוא Digital-Assets.co.il. הדומיינים של כל האתרים בעולם נרשמים בצורה מסודרת בגוף שנקרא "רשם הדומיינים", שמתפקד כמו הטאבו של אתרי האינטרנט.

רשם הדומיינים מאפשר לכל אחד להיות הבעלים הרשמיים והרשומים של אתרי אינטרנט שונים. 

החלק השני של אתר אינטרנט הוא האחסון, ושם נמצא כל המידע שקשור לאותו אתר – הגרפיקה, הטקסטים ועוד. למעשה, ברישום הדומיין ישנן הגדרות טכניות שמעבירות את הגולש למקום הנכון.

אז עכשיו אנחנו יודעים שאתר אינטרנט יכול להיות רשום על שמנו ברשם הדומיינים, ממש כמו שנדל"ן פיזי יכול להיות רשום על שמנו בטאבו. אבל מה לגבי העלויות?

עלויות של נדל"ן דיגיטלי

לאתר אינטרנט יש 2 עלויות בסיסיות – דומיין ואחסון. בדרך כלל, עלות הדומיין היא כ-60 שקלים בשנה, ועלות האחסון עומדת על 300 ש"ח בשנה. 

לעומת נדל"ן פיזי, שכולל ארנונה ומיסים נוספים, מדובר בגרושים. 

עם זאת, חשוב להבין שכדי שאתר אינטרנט יהיה רלוונטי, מתפקד וייצור לנו הכנסה, יש עוד כמה עלויות: קידום, אבטחה, תכנים, בניית האתר ועוד. 

ועדיין, כל ההוצאות האלה לא מגיעות לקצה הזרת של הוצאות על נדל"ן פיזי. לדוגמא, אנחנו ב-Digital Assets רוכשים דומיין ואחסון, מקימים אתר, מקדמים אותו ומתחזקים אותו תמורת כ-30 אלף ש"ח בלבד!

שוב, לעומת נדל"ן פיזי מדובר במחירים מצחיקים. 

האם אפשר למכור נדל"ן דיגיטלי כמו שמוכרים נדל"ן פיזי?

הרבה אנשים שואלים אותנו אם ניתן למכור אתרי אינטרנט, כמו שמוכרים נדל"ן פיזי. הרי נניח שאנחנו משקיעים בנדל"ן פיזי – באותה חנות נעליים בדיזנגוף. אנחנו מעריכים שבתוך שנתיים יעלו מחירי הנדל"ן בתל אביב, ואז נוכל למכור את החנות ברווח. 

תתפלאו, אבל גם בשוק הנדל"ן הדיגיטלי יש שוק של קנייה ומכירה, והוא כולל השבחת נכסים, עסקאות פליפ ועוד שיטות רבות שמזכירות מאוד את עולם הנדל"ן המסורתי.

בואו נתייחס רגע לאתר הלידים של בונה בריכות במילווקי. נניח שלאחר שנה, האתר מביא 30 לידים בחודש. אם נניח שכל ליד כזה שווה 30 דולר (הרי עבודה שווה עשרות אלפי דולרים), אנחנו מדברים על אתר שמייצר הכנסות של 900 דולר בחודש. 

בעולם הנכסים הדיגיטליים, שווי של אתר מוערך בדרך כלל פחות או יותר פי 30 מהרווח החודשי שלו. כלומר, אתר אינטרנט שמייצר הכנסות של 900 דולר בכל חודש, יהיה שווה כ-27,000 דולר. 

יחד עם זאת, אם נניח שאחרי שנתיים של עבודת קידום ושיפור האתר,  הוא יצליח לייצר פי 2 יותר לידים – הרי שהשווי שלו יהיה גם כן פי 2, ויגיע לשווי של 54 אלף דולר!

בשורה התחתונה, נדל"ן פיזי – דירה או נכס מסחרי – יכול להיות השקעה מאוד טובה. אבל אסור לשכוח את כל ההוצאות הנלוות. כאשר מדובר על סכומים גבוהים כלכך, הסיכון הוא גבוה יותר, מכיוון שאף אחד לא רוצה לאבד את כל חסכונותיו בגלל השקעה אחת שירדה לטימיון. 

נדל"ן דיגיטלי מאפשר לכל אחד ליהנות מהיתרונות של נדל"ן, כמו נכס שרשום על שמו, הכנסה משכירות ואפשרות להשבחת ערך הנכס – אך במחיר ובסיכון נמוך הרבה יותר. 

קבל את כל הפרטים על נכסים דיגיטלים מניבים

כדאי לקרוא גם...